از ارتباط خلاقیت و نوع دیدتان خبر دارید؟

به گزارش وبلاگ معین، افراد خلاق چه دیدی به جهان دارند؟

جالب است بدانید افراد خلاق تر می توانند احتمالات بیشتری را تجزیه و تحلیل کنند. خلاقیت افرائ را می توان با چند آزمایش ساده سنجید، کافی است بخواهید برای یک شی کاربردهای متعددی طراحی و پیاده سازی کنید، اینجاست که تفاوت دیدگاه ها را می توان حس کرد. خلاقیت، یکی از پنج خصیصه اصلی شخصیت است، که می توان آن را با عنوان پذیرا بودن تجربه های نو توجیه کرد و تنها عاملی که با آن می توان عملکردتان را در برخورد با مسائل جهانی واقعی تعریف کرد، همان پذیرا بودن است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

از ارتباط خلاقیت و نوع دیدتان خبر دارید؟

دید خلاق

پژوهش حاضر از طریق لوک اسمایلی و آنا آنتینوری از دانشگاه ملبورن استرالیا در نشریه Research in Personality منتشر شده است. این پژوهش تأیید می کند افراد پذیرا تنها دید نوی به مسائل اضافه نمی کنند، بلکه حقیقتا چیزها را متفاوت از یک فرد عادی می بینند. آن ها ابتدا ارتباط بین پذیرا بودن و خطایی بصری به نام Binocular rivalry را مورد آزمایش قرار دادند. در این خطای بصری در یک زمان دو تصویر متفاوت را به هر چشم یک فرد نشان می دهند. مثلا یک تصویر قرمز به یک چشم و یک تصویر سبز برای چشم دیگر. برای مشاهده کننده این طور به نظر می رسد که تصاویر از یکی به دیگری به طور مدام در تغییر است. برای لحظه ای تنها تصویر سبز دیده می گردد و لحظه ای بعد تنها تصویر قرمز و این رقابت ادامه می یابد.

چیزی که برای پژوهشگران غیرمنتظره بود، این بود که برخی مواقع شرکت کنندگان در این آزمون، تصویر ترکیبی از هردو تصویر مشاهده می کردند. این لحظات که سرکوب رقابت نامیده شدند، یک راه حل خلاقانه برای مشکل دو تحریک جمع ناپذیر به نظر می رسید. اسمایلی می گوید:

در طول این آزمایش متوجه شدیم که افراد پذیرا برای بازه زمانی طولانی تری در مقایسه با افراد عادی این تصویر ترکیبی را مشاهده می کنند. همچنین هنگامی که شرایطی را مهیا کردیم تا خلاقیت این افراد بیش تر تحریک گردد، زمان گزارش شده از قبل هم طولانی تر شد. بنابراین توانستیم نشان دهیم که توان بالقوه خلاقیت در افراد پذیرا می تواند بر ویژگی های فیزیولوژیک آن ها تأثیر بگذارد و باعث گردد حتی توانایی بصری آن ها متفاوت از افراد عادی باشد.

دیدن چیزهایی که دیگران از دیدنش غافل می شوند

یکی دیگر از آزمون های این گروه پژوهشی، آزمایش پدیده ای بصری به نام Inattentional Blindness در شرکت کنندگان بود. این پدیده هنگامی رخ می دهد که افراد بر چیز خاصی تمرکز کرده اند و کاملا از دیدن چیزهای دیگری که در دیدرسشان است عاجز می شوند.

احتمال دچار شدن شما به Inattentional Blindness به شخصیت شما بازمی گردد. افراد پذیرا با احتمال بیشتر قادر به دیدن چیزهای نو بوده اند. بنابراین نمونه دیگری از تأثیر خلاقیت بر دید افراد را مشاهده کردید.

پذیرا بودن به چه میزان خوب است؟

به نظر می رسد که افراد پذیراتر بر دیگران برتری دارند و مسائل را بهتر حل می کنند. آیا امکان دارد ما نیز فکر خود را پذیراتر کنیم و آیا تلاش برای آن فکر خوبی است؟ شواهد بسیاری مبنی بر قابلیت شکل پذیری شخصیت وجود دارد. همچنین افزایش در پذیرا بودن در آموزش های ادراکی و مطالعاتی که روی سیلوسایبین (ماده روان گردان اصلی در قارچ های توهم زا) انجام گرفته، گزارش شده است. افزایش پذیرا بودن در دانش آموزان و دانشجویانی که برای تحصیل به کشور دیگری سفر می کنند نیز صورت می گیرد که نشان می دهد سفر حقیقتا فکر را بازتر می کند. اما جنبه تاریکی نیز در افزایش پذیرا بودن وجود دارد که رسوخ پذیری خودآگاه نامیده می گردد و در افراد پذیرا بسیار دیده می گردد. جنبه منفی پذیرا بودن، ارتباط معنی دار آن با مستعد بودن به بیماری های فکری مانند توهم (پریشان پنداری) است.

منبع: الی گشت

به "از ارتباط خلاقیت و نوع دیدتان خبر دارید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از ارتباط خلاقیت و نوع دیدتان خبر دارید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید