با دنیای شگفت انگیز خواص بارهنگ آشنا شوید

به گزارش وبلاگ معین، آیا چیزی از خواص بارهنگ می دانید؟ اگر پاسختان به این سوال منفی ست، خوب است چند دقیقه ای وقت بگذارید و با فواید بارهنگ آشنا شوید. بارهنگ گیاهی ست که رد پای مردان انگلیسی را در دل تاریخ به تصویر می کشد. از دوران طلایی کشف قاره ها تا همین امروز، اقوام مختلف روی زمین از خواص بارهنگ بهره برده اند.

با دنیای شگفت انگیز خواص بارهنگ آشنا شوید

دنیای گیاهان دارویی به حدی مجذوب نماینده و شگفت انگیز است که تقریبا برای هر دردی درمانی دارد و به خواص بارهنگ در طب سنتی اشاره های فراوانی شده است. اگر می خواهید با خواص بارهنگ به عنوان یک گیاهی علفی آشنا شوید، ادامه این مقاله از بلاگ وبلاگ معین را از دست ندهید.

بارهنگ چیست؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که بارهنگ را فقط یک علف هرز می دانند، سخت در اشتباه هستید. فواید بارهنگ به حدی گسترده است که آشنایی با آن ها برای همواره دیدتان را نسبت به این گیاه تغییر می دهد. بارهنگ بومی اروپا و منطقه ها معتدل آسیاست. بارهنگ و گونه های دیگر آن در بیشتر نقاط دنیا به جز منطقه ها قطبی، توسعه یافته اند.

بارهنگ دارای برگ های سبز و بیضی شکل تا تخم مرغی ست که به صورت گل رز رشد می نمایند. این برگ ها دارای ساقه های ضخیم هستند که در یک قاعده به هم می رسند. هنگامی که این ساقه ها شکسته می شوند، رگه های رشته مانندی را نشان می دهند که شبیه رگه های کرفس است. گل های نوک تیز، سبز و ریز از پایه رشد می نمایند و حاوی یک غلاف کوچک دانه های تیره هستند.

حتما بخوانید: 12 مورد از خواص رازیانه که باید بدانید

معجزه بارهنگ

بارهنگ سابقه ای طولانی در استفاده به عنوان یک گیاه غذایی و شفابخش در بسیاری از فرهنگ های مختلف در سراسر دنیا دارد. بومیان آمریکا از خواص بارهنگ برای التیام زخم ها، درمان تب و بیرون کشیدن سموم ناشی از نیش از جمله مارگزیدگی استفاده می کردند.

از فواید بارهنگ می توان به مواد مغذی موجود در آن اشاره نمود. این گیاه حاوی هفت فلاونوئید، بتاکاروتن، فیبر خام، فیبر غذایی، چربی، پروتئین و کربوهیدرات است و بعلاوه منبعی غنی از کلسیم، کروم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سلنیوم و روی است.

برگ های جوان بارهنگ به صورت خام در سالاد مصرف می شوند و از آن می توان برای تهیه چای هم استفاده کرد. اگر کنجکاو شده اید که فواید بارهنگ را به طور کلی بدانید و با خواص بارهنگ در طب سنتی آشنا شوید، ادامه مقاله را بخوانید.

بارهنگ التهاب را کاهش می دهد

در حالی که سطوح پایین التهاب، بخشی از پاسخ سالم بدن شما به آسیب است، التهاب مزمن می تواند منجر به بیماری های مختلفی گردد. مطالعات نشان می دهد که یکی از خواص بارهنگ، نقش آن در کاهش التهاب است.

به طور خاص، برگ های بارهنگ حاوی چندین ترکیب ضدالتهابی از جمله فلاونوئیدها، ترپنوئیدها، گلیکوزیدها و تانن ها هستند. مطالعه ای روی حیوانات در خصوص فواید بارهنگ نشان می دهد که عصاره این گیاه به طور قابل توجهی التهاب را کاهش می دهد و آنزیم های کبدی را برای محافظت در برابر آسیب کبدی کم می نماید.

بارهنگ باعث بهبود زخم می گردد

از دیرباز یکی از خواص بارهنگ در طب سنتی نقش آن در بهبود زخم ها بوده است. بارهنگ می تواند با کاهش التهاب، مسدودکردن رشد میکروبی و تسکین درد در بهبود زخم موثر باشد. برگ های له شده بارهنگ هزاران سال است که برای توقف خونریزی ناشی از بریدگی های تازه استفاده می گردد و یک لیوان چای بارهنگ می تواند از عفونت زخم جلوگیری کند.

بارهنگ باعث بهبود گوارش می گردد

یکی دیگر از فواید بارهنگ یاری به بهبود گوارش است. ترکیبات موجود در بارهنگ می تواند بعضی از مسائل گوارشی را کاهش دهد. دانه های موجود در بارهنگ حاوی پسیلیوم هستند، این ماده نوعی فیبر است که اغلب به عنوان یک ملین طبیعی استفاده می گردد و آب را در حین حرکت در دستگاه گوارش شما جذب می نماید. بعضی از مطالعات حیوانی نشان می دهد که خواص ضدالتهابی بارهنگ ممکن است به مسائل گوارشی مانند بیماری التهابی روده یاری کند.

بارهنگ باعث لاغری می گردد

یکی از کاربردهای دم نوش های گیاهی می تواند خاصیت ضد اشتهایی آن ها باشد. برای بهره بردن از خواص بارهنگ برای لاغری، فقط کافی ست 3 گرم از این گیاه را با 250 میلی لیتر آب دم کنید. مصرف سه فنجان از این دم نوش به شما این امکان را می دهد که از خواص بارهنگ برای لاغری بهره مند شوید.

حتما بخوانید: درباره داروی لاغری گیاهی - چیزهایی که باید بدانیم

بارهنگ باعث درمان یبوست می گردد

یکی دیگر از خواص بارهنگ در طب سنتی استفاده آن به عنوان ملین در درمان یبوست است. دانه های این گیاه خاصیت ملین دارد و مصرف آن ها باعث برطرف یبوست می گردد.

طریقه مصرف بارهنگ

استفاده از برگ های تازه بارهنگ یکی از سریع ترین و ساده ترین راه ها برای استفاده از قدرت شفابخش طبیعی آن است. برگ ها به راحتی جدا می شوند و ریشه ها را برای رشد مجدد در زمین می گذارند. یکی از رایج ترین روش های استفاده از برگ بارهنگ، تهیه پماد بارهنگ تازه است. از این پماد می توان برای درمان انواع نیش حشرات، نیش و حتی گزش مارهای سمی خفیف استفاده کرد.

یکی دیگر از راه های بهره بردن از خواص بارهنگ استفاده از برگ های آن برای تهیه چای است. می توانید از برگ بارهنگ تازه یا خشک شده برای ایجاد یک چای گیاهی شفابخش بهره ببرید. چای برگ بارهنگ به عنوان یک داروی گیاهی برای سرماخوردگی و سرفه استفاده می گردد.

یکی از فواید بارهنگ در تهیه چای می تواند تاثیر آن در ازبین بردن چین وچروک های صورت باشد. بعلاوه یکی از خواص بارهنگ در طب سنتی استفاده از آن در درمان آفتاب سوختگی ست. از یک بطری اسپری برای اسپری کردن چای برگ بارهنگ سرد شده به منطقه ها آسیب دیده بهره ببرید.

برای تهیه دم نوش برگ بارهنگ، مشتی سخاوتمندانه از برگ های تازه بارهنگ را بردارید و آن ها را سریع بشویید. اگر از برگ های خشک استفاده می کنید، به ازای هر فنجان آب، از یک قاشق چای خوری برگ بارهنگ بهره ببرید. اگر از برگ های تازه استفاده می کنید، تقریبا یک قاشق غذاخوری برای هر فنجان آب بهره ببرید. برگ ها را به آب اضافه کنید و بگذارید بجوشد.

مضرات بارهنگ

اگر تمام خواص بارهنگ در طب سنتی را کنار بگذاریم، این گیاه مضراتی هم دارد. استفاده هوشمندانه و به جا از این گیاه، به شما این امکان را می دهد که علاوه بر بهره بردن از فواید بارهنگ، از مضرات آن دوری کنید.

بیشتر بزرگسالان سالم می توانند با خیالی راحت برگ های بارهنگ را به صورت خام یا پخته بخورند. اگر پوست حساسی دارید یا مستعد آلرژی هستید، هنگام استفاده از بارهنگ به طور مستقیم روی پوست، مراقب باشید. ابتدا گیاه را در یک منطقه کوچک بمالید و بعد از آن بهره ببرید. مصرف بیش از حد بارهنگ می تواند باعث اسهال گردد یا بر فشار خون تاثیر بگذارد. اگر مسائل روده ای یا شکمی دارید، از مصرف این گیاه خودداری کنید.

با این حال، مکمل های بارهنگ ممکن است علائم خفیفی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، نفخ و واکنش های پوستی ایجاد نمایند. دوزهای بالا ممکن است باعث عوارض جانبی جدی تری گردد، از جمله آنافیلاکسی؛ یک واکنش آلرژیک شدید و بالقوه که تهدیدنماینده زندگی ست.

مطمئن شوید که مصرف این مکمل ها را با دوز کم آغاز می کنید و مصرف خود را به آرامی افزایش می دهید. اگر واکنش آلرژیکی را نسبت به بارهنگ تجربه کردید، فورا مصرف آن را قطع و با پزشک مشورت کنید.

حتما بخوانید: خواص پودر سنجد که تا حالا نمی دانستید!

بارهنگ هدیه ای از دل طبیعت

بارهنگ هزاران سال است که در دل طبیعت رشد می نماید و خواص بارهنگ هم برای حیوانات و هم برای انسان ها به یک مقدار موثر است. برگ های بارهنگ منبع خوبی از مواد مغذی و خواص درمانی دارویی هستند. به بیرون بروید، چند برگ جمع کنید و این گیاه سالم را در برنامه معمول خود بگنجانید.

منبع: اسنپ مارکت

به "با دنیای شگفت انگیز خواص بارهنگ آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با دنیای شگفت انگیز خواص بارهنگ آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید