تناقض گویی آقای دبیرکل خبرساز شد

به گزارش وبلاگ معین، تازه ترین اظهارنظر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به عنوان عالی ترین نهاد بین المللی درباره یکی از رویدادهای بحث برانگیز منطقه خاورمیانه، بار دیگر نشان داد که بسیاری از نهادهای بین المللی و در صدر آن سازمان ملل متحد که باید فارغ از همه فشارهای خارجی، مدافع حقوق ملت ها و کشورها باشد، از فقر استقلال عمل در برابر فشار بعضی قدرت ها رنج می برد.

تناقض گویی آقای دبیرکل خبرساز شد

در حملات پهپادهای ناشناس به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی که روز 23 شهریور سال 1398 رخ داد، خسارات سنگینی به این تاسیسات وارد شد و افت شدید بازار سهام عربستان و آشفتگی در بازارهای دنیای نفت را به دنبال داشت.

حدود سه ماه بعد از حمله به تاسیسات آرامکو که به نظر می رسد یک دوره زمانی کافی برای انجام آنالیز های لازم و به نتیجه رسیدن درباره جزئیات این رویداد از جمله اطلاعات مربوط به عامل حمله است، بیستم آذر سال گذشته گوترش گفت دلیل و سندی مبنی بر دست داشتن ایران در این حملات وجود ندارد.

آنتونیو گوترش در گزارشی به شورای امنیت با استناد به گزارش بازرسان گفت، سازمان ملل متحد قادر به تأیید این موضوع که موشک های کروز و پهپادهای مورد استفاده در این حملات منشأ ایرانی داشته اند، نیست.

اکنون بعد از گذشت 6 ماه، آقای دبیرکل با چرخشی 180 درجه ای، در حرف هایی متناقض و تحت تاثیر فشار قدرت های خارجی، خلاف سخنان پیشین خود را درباره حملات آرامکو مطرح نموده و به نوعی مدعی نقش داشتن ایران در این حملات شده است.

دیروز (شنبه 24 خرداد) در حالی که چند روز به انتشار نهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره آخرین شرایط قطعنامه 2231 مانده، بعضی رسانه های غربی نوشتند، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی منشأ ایرانی سلاح های مورد استفاده در حمله به عربستان را تائید نموده است.

این ادعای جدید گوترش دو روز بعد از تماس تلفن مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با او درباره تحریم تسلیحاتی ایران مطرح شد.

دبیرکل سازمان ملل در گزارش یادشده گفته است، این مساله می تواند مغایر با تحریم های تسلیحاتی قطعنامه 2231 باشد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه شب گذشته(شنبه شب) در یک گفت وگوی زنده اینستاگرامی، ادعاها درباره ایرانی بودن موشک هایی که آرامکو را مورد حمله قرار داد، بی پایه و اساس خواند و گفت: متاسفانه دبیرخانه سازمان ملل نشان داد که از تهدیدهای آمریکا تاثیر می پذیرد.

اینکه چرا دبیرکل سازمان ملل بعد از گذشت 6 ماه حرف های متناقض درباره آرامکو مطرح می نماید، پرسش هایی را در ذهن ایجاد می نماید اما سوال مهم تر اینکه، چرا این ادعاهای تازه، فقط چند روز پیش از انتشار نهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره آخرین شرایط قطعنامه 2231 مطرح شده است؟ آن هم درست زمانی که کاخ سفید کوشش می نماید با بهره برداری از ابزار مختلف، مانع از سرانجام تحریم تسلیحاتی ایران گردد.

طبق برجام، توافق شده است تحریم های تسلیحاتی علیه ایران پنج سال بعد از امضای این توافق باید لغو گردد. تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران از 13 سال پیش خریدوفروش سلاح با ایران را ممنوع نموده اما پاییز سال جاری به سرانجام می رسد.

سرانجام تحریم تسلیحاتی بخشی از توافق ایران و کشورهای 1+5 در قالب برجام است که در قطعنامه 2231 شورای امنیت به صراحت به آن اشاره شده اما ایالات متحده یک سال است می گوید باید جلوی لغو این تحریم ها را گرفت.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران ماه گذشته در سخنانی با تاکید بر اینکه لغو تحریم تسلیحاتی جزو لاینفک برجام است، گفت: آمریکا و کشورهای دیگر بدانند ایران به هیچ عنوان تخطی از قطع نامه 2231 را نخواهد پذیرفت.

رئیس جمهوری همچنین 21 خرداد در جلسه هیات وزیران با یادآوری کوشش آمریکا برای تصویب قطعنامه پیرامون تحریم تسلیحاتی ایران، گفت: از چهار کشور عضو دائم شورای امنیت توقع داریم در برابر این توطئه آمریکایی ها به خاطر منافع و ثبات دنیا ایستادگی نمایند؛ از آنها به ویژه از دو کشور دوست خود (روسیه و چین) توقع داریم به دلیل منافعی که در توافق هسته ای (برجام) مورد نظر منطقه و دنیا بوده است در برابر توطئه آمریکا بایستند.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "تناقض گویی آقای دبیرکل خبرساز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تناقض گویی آقای دبیرکل خبرساز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید