دانشمند: افزایش عایدی دولت از فروش گاز افتخار نیست، قیمت گذاری دستوری، عامل عدم توازن در بازارها

به گزارش وبلاگ معین، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: آنچه در کشور های پیشرفته رخ داده که منجر به توزیع متوازن کالا و کاهش قیمت ها شده این است که تثبیت قیمت ها در سیستم عرضه و تقاضا رخ داده است.

دانشمند: افزایش عایدی دولت از فروش گاز افتخار نیست، قیمت گذاری دستوری، عامل عدم توازن در بازارها

گروه مالی وبلاگ معین، یکی از موضوعات یا مطالبات امروز مردم ایران کاهش قیمت کالا ها و خدمات و رقابتی شدن بازار ها و صنایع مختلف است. رقابتی شدن در اقتصاد ایران کم کم به مقوله ای بسیار دوردست، تبدیل می گردد. مقوله ای که به نظر می آید فرسنگ ها راه تا حاکم شدن در اقتصاد ایران فاصله داشته باشد. مسعود دانشمند؛ عضو اتاق بازرگانی و فعال مالی در مصاحبه با دانشجو در راستای اهمیت کاهش قیمت ها و برقراری توازن در اقتصاد راه حلی را به عنوان اصلی ترین راه برای تحقق هدف کاهش قیمت و ثبات در بازار با دانشجو مطرح نموده است.

مسعود دانشمند در مورد راه حل های جلوگیری از تورم، رقابتی شدن بازار و عدم انحصار در بازار های مختلف در سال 1401 خطاب به دولت گفت: یکی از بزرگترین آفت های اقتصاد و به تبع آن بازار های ایران، قیمت گذاری دستوری است که دولت ها مسبب آن بوده اند. در حالی که در اقتصاد های پیشرفته، دولت ها به هیچ وجه بازار و قیمت کالا ها را دستوری نگاه نمی دارند ودر این موضوعات دخالت نمی نمایند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: آنچه در کشور های پیشرفته رخ داده که منجر به توزیع متوازن کالا و کاهش قیمت ها شده این است که تثبیت قیمت ها در سیستم عرضه و تقاضا رخ داده است. برای اینکه سیستم عرضه کالا بتواند قیمت ها را تثبیت کند باید وارد فاز رقابتی گردد و در رقابت بتواند بهتر کار کند و بعد از آن محصولاتی با قیمت کمتر روانه بازار کند.

عضو اتاق بازرگانی بیان داشت: وقتی دولت قیمت گذاری دستوری نکند به عنوان مثال در رقابت بین شرکت های لبنی در فضای باز مالی، شیر پگاه یک بطری شیر را 7 هزار تومان قیمت گذاری می نماید در حالی که مثلا شرکت میهن آن بطری با همان کیفیت و مقدار را4500 تومان می فروشد. معین است خریدار قیمت کمتر را انتخاب می نماید، لذا شرکت پگاه ناچار به کاهش قیمت خود می گردد. برای این منظور و برای اینکه زیان نکند باید وارد دور رقابت گردد تا در رقابت کاهش و تثبیت قیمت اتفاق بیفتد.

عضو اتاق بازرگانی دراینباره توضیح داد: هر زمان که شرکت های رقیب وارد فاز رقابت شوند، کوشش می نمایند در حین رقابت، عوامل موثر در افزایش قیمت را مورد آنالیز قرار دهند. برطرف عوامل به معنای رقابتی شدن بازار و کوشش شرکت ها برای ارائه کالایی با کیفیت و با قیمت مناسب به مشتریان است.

وی در ادامه خاطر نشان شد: تا زمانی که دولت در همه صحنه های بازار و فراوری کالا و قیمت گذاری، معین نماینده است، یعنی در فراوری دخالت می نماید، نقش فروشنده و صادر نماینده را ایفا می نماید، تمام مسائل اقتصاد و بازار ایران به قوت خود باقی است. به این علت که دولت با خودش رقابت نمی نماید و در این مصاف نابرابر، بخش خصوصی نیز قادر به رقابت با دولت نیست، بنابراین بخش خصوصی هم دنباله رو دولت می گردد.

مسعود دانشمند با انتقاد از بعضی رویکرد های دولت در افزایش عایدی های کشور گفت: جای تاسف دارد که بعضی وزرا افزایش عایدی وزارتخانه های خود را از جیب مردم تامین می نمایند. وزیر نفت چگونه می تواند از این موضوع خشنود و خوشحال باشد و آن را به عنوان یک دستاورد برای خود تلقی کند که عایدی دولت از فروش گاز چهار برابر شده است؟ وقتی افزایش عایدی با افزایش هزینه گاز مصرفی مردم اجرا شده است!

وی در این باره خاطر نشان کرد: افزایش نرخ گاز مصرفی مردم عایدیی افتخار آفرین برای دولت به شمار نمی رود. دولت نمی تواند با گران کردن بنزین، گاز و انرژی هایی که متعلق به مردم است ادعا کند عایدی خود را افزایش داده است! افزایش هایی که زندگی بخش بزرگی از مردم جامعه با عایدی های ثابت را تحت الشعاع قرار می دهد. عایدی های دولت به ازای تنگ تر شدن نظام معیشتی مردم افتخارزا نیست!

این فعال مالی دراین باره توضیح داد: تا زمانی که دولت خود را مسوول و متصدی بخش های مختلف مالی می داند و نهاد های شبه دولتی که دنباله رو دولت هستند در بازار های مختلف می تازند، علتی برای رقابت بین شرکت ها وجود ندارد و زمانی که رقابتی نباشد، یعنی بازار انحصاری است، لذا فراوری نمایندگان در پی افزایش بهره وری نمی فرایند.

وی در این باره مثالی زد و گفت: مثل قیمت گذاری فراوریات خودروسازان که هر قیمتی بگذارند در فضای بسته غیر رقابتی، مردم مجبوربه خرید هستند، ضمن اینکه فراوری نماینده نیز در پی فراوری با کیفیت تر نمی رود. در حالی که اگر رقابت باشد مدیران خودروسازی هزینه های خود را آنالیز می نمایند تا با کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری فراوری، بازار داخلی و خارجی را به خود اختصاص دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دانشمند: افزایش عایدی دولت از فروش گاز افتخار نیست، قیمت گذاری دستوری، عامل عدم توازن در بازارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمند: افزایش عایدی دولت از فروش گاز افتخار نیست، قیمت گذاری دستوری، عامل عدم توازن در بازارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید