قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان متوقف می گردد؟
به گزارش وبلاگ معین، قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان حدود 15 سال گذشته کلید خورد و قرار بود در بازه زمانی پنج ساله این پروژه ریلی تکمیل گردد اما در سال های گذشته بارها و بارها با حواشی متعددی از تغییر سرمایه گذار، شرایط و ویژگی های فنی، توقف های کوتاه مدت و غیره روبرو شد همچنان با مسائل بسیاری دست و پنجه نرم می نماید.

پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان 450 کیلومتر بوده که 165 کیلومتر در راستا تهران- قم و مابقی در بخش قم-اصفهان به طول 245 کیلومتر است از سال 1393 که قرارداد آن بسته شد، بازه زمانی پنج ساله برای آن پیش بینی شده بود امابا وجود برگزاری جلسات متعدد و دستورهای متعددی که از سوی وزیر راه و شهرسازی و دیگر دولتمردان صادر شد، در شهریور ماه دو سال گذشته با مشکلاتی روبرو و عملا موقف شد.
البته مهر ماه سال گذشته بود که عباس خطیبی - معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل کشور - در این باره به ایسنا گفته بود که تمدید ال سی چهار میلیارد یوآنی و گشایش ال سی 9.6 میلیارد یوآنی قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان مورد آنالیز و تایید قرار گرفته و وزیر راه و شهرسازی نیز برای پیگیری آن دستور داده تا در مراحل اجرایی این پروژه تسریعی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: با راه اندازی قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان خط ریلی 450 کیلومتری که در حال حاضر سیر در آن 9 ساعت طول می کشد به یک سوم کاهش یافته و سفر از تهران تا اصفهان سه ساعته مقدور می گردد.
این در حالی است که به نظر می رسد تغییر محسوسی در پیشرفت و تکمیل این خط ریلی اتفاق نیافتاده چرا که هفته گذشته اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی رای به توقف قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان دادند.
اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: در جلسه این هفته کمیسیون عمران مجلس در مورد طرح قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان که مدت های طولانی در کش و قوس بوده و با افت و خیزهای زیادی روبرو شده است، بحث شد. نهایتا کمیسیون این طرح را فاقد توجیهات لازم برای ادامه کار دانست و با ادامه اجرای این طرح مخالفت کرد. به وزارت راه و شهرسازی اعلام شد که باید این پروژه متوقف گردد.
وی اضافه کرد: به علت عدم مدیریت درست در این طرح و از دست رفتن فرصت و سرمایه کشور بنده پیشنهاد دادم که تحقیق و تفحص از این طرح در وزارت و راه شهرسازی کلید بخورد.
شاکری گفت: از سوی دیگر رئیس کمیسیون پیشنهاد کرد بر اساس ماده 234 آئین نامه داخلی مجلس این طرح مورد آنالیز و ارزیابی قرار گیرد. چرا که باید جوانب مختلف این طرح آنالیز گردد تا علت اینکه منابع کشور در این طرح به سادگی مورد بی توجهی قرار گرفته استُ معین گردد. ترک فعل و قصوری که در این طرح اجرا شده هزینه زیادی را به کشور تحمیل نموده است.
حالا باید دید قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان که در دولت های یازدهم و دوازدهم نیز مانند دیگر دولت های گذشته ساخته نشد و تا کنون به گفته مسئولان و مدیران این پروژه، تنها حدود پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، متوقف می گردد یا آنکه وزارت راه و شهرسازی می تواند برای ادامه این پروژه مجلس را متقاعد کند.
منبع: اتاق بازرگانی ایران