موجودی شگفت انگیز که مدام در حال چُرت زدن است، عکس

به گزارش وبلاگ معین، دانشمندانی که بر روی پرندگان قطب جنوب مطالعه می نمایند متوجه شدند که آنها 11 ساعت در روز بدون اینکه عمیقاً به خواب بروند، چرت می زنند.

موجودی شگفت انگیز که مدام در حال چُرت زدن است، عکس

تینا مزدکی: خوابیدن تنها به مدت چهار ثانیه ممکن است نوعی شکنجه به نظر برسد، اما برای پنگوئن های بند چانه که هزاران بار در روز به خواب می روند، اینطور نیست.

دانشمندانی که در جزیره کینگ جورج در قطب جنوب روی پنگوئن ریش خطی Pygoscelis قطب جنوب مطالعه کردند دریافتند که آنها بیش از 10000 بار در روز چرت می زنند که به آنها اجازه می دهد دائماً لانه های خود را زیر نظر داشته باشند و از تخم ها و جوجه ها در برابر شکارچیان محافظت نمایند. بنابراین در مجموع، این پرندگان 11 ساعت در روز را مشغول چرت زدن هستند، بدون اینکه هرگز به خواب بی وقفه بروند.

به گفته یک محقق ارشد، انسان ها نمی توانند این شرایط را حفظ نمایند، اما پنگوئن ها می توانند، چراکه خواب از نظر تنوع بسیار پیچیده تر از آنچه در بیشتر کتاب های درسی می خوانیم است.

محققان قبلا خواب پنگوئن ها را در دهه 1980 آنالیز کردند که در این آنالیز آن ها پنگوئن ها را گرفته، در پناهگاه قرار داده و به تماشای آن ها پرداخته بودند. آن ها خواب تکه تکه شده را برای دوره های زمانی کوتاه گزارش کردند و آن را خواب آلودگی نامیدند. در جدیدترین تحقیقات، متخصصان دریافتند که این خواب تکه تکه برای کل روز ادامه دارد.

به گفته آن ها، خواب تکه تکه در میان پنگوئن های ریش خطی تحت هر شرایط و مخصوصا موقعیت های خشکی به شدت دیده شده بود. یافته ها نشان می دهد که خواب های کوتاه مدت می توانند حداقل بعضی از عملکردهای ترمیمی خواب را انجام دهند، گفتنی است که پنگوئن های مورد مطالعه حتی می توانستند ایستاده بخوابند.

به نظر می رسد خواب در میان حیوانات همه جا وجود دارد، اما آنها را در برابر شکار آسیب پذیر می نماید زیرا توانایی واکنش سریع به محیط بیرون را از دست می دهند. خواب هسته اصلی رفتار حیوانات است و بعلاوه تحت فشار انتخابی است. بیشتر تحقیقات خواب بر روی موش ها و انسان ها صورت گرفته است، اما کار بر روی گونه های دیگر به ما نشان می دهد که در چه مقطعی خواب تحت تأثیر تغییرات محیطی قرار می گیرد.

محققان پنگوئن های ریش خطی را در طبیعت با استفاده از مانیتورینگ الکتروانسفالوگرام (EEG) و فیلم هایی را مداوم مورد مطالعه قرار دادند. خواب های ریز با فعالیت مغز مرتبط با خواب و بسته شدن چشم نشان داده شد. آنها متوجه افزایش جزئی در عمق خواب در حوالی ظهر شدند، زمانی که خطر شکار می تواند در کمترین حد خود باشد.

برای این پنگوئن ها، یکی از والدین برای چند روز در یک زمان روی لانه می نشیند، در حالی که شریک زندگی در حال غذا خوردن است و حضور ندارد؛ خواب طولانی ممکن است تخم ها یا بچه های آنها را در معرض خطر شکار قرار دهد.

محققان 14 پنگوئن را که در حال جوجه کشی بودند، از کلنی بیش از 2700 جفت مولد مورد مطالعه قرار دادند. آن ها نوشتند که کشف این که این پرندگان هزاران خواب کوچک را انجام می دهند که تنها چهار ثانیه طول می کشد، حتی در میان خود پنگوئن ها هم بی سابقه است.

مطالعات نشان داده اند که بعضی از گونه ها معمولاً خیلی کم می خوابند و ظاهراً هزینه های منفی برای عملکردشان در بیداری ندارند. بعلاوه یک مطالعه نشان داد که فیل های بوته ای آفریقایی به طور میانه دو ساعت در روز و یا بیشتر در حالت ایستاده می خوابند، اما گاهی 48 ساعت بدون خواب می ماندند. در عین حال، در بعضی از گونه ها تفاوت هایی بین جنس ها وجود دارد، مگس های میوه نر به بیش از 10 ساعت خواب در روز احتیاج دارند، در حالی که ماده ها تنها چهار ساعت خوب هستند و می توانند با کمتر از 15 دقیقه خواب زنده بمانند بدون اینکه به نظر بر شانس بقای آنها تأثیر بگذارد.

به گفته محققان، این سیستم ها روی هم رفته دیدگاه رایج در خصوص خواب را به عنوان یک حالت ضروری که عملکرد بیداری به آن بستگی دارد، به چالش می کشند.

  • عکس l مرگ غمگین ترین فیل جهان؛ داستان تلخ زندگی مالی!

  • موجود عجیبی که هرچقدر پیر می گردد، سالم تر می گردد!/ عکس

منبع: theguardian

58323

منبع: خبرآنلاین

به "موجودی شگفت انگیز که مدام در حال چُرت زدن است، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موجودی شگفت انگیز که مدام در حال چُرت زدن است، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید