راه باهوش شدن کودک شما فقط از اینجاست

به گزارش وبلاگ معین، تربیت کودک با هوش بالا یکی از دغدغه های مهم والدین به شمار میرود که در این مطلب 40 نکته کاربردی و مفید برای رسیدن به این هدف را آورده ایم.

راه باهوش شدن کودک شما فقط از اینجاست

به گزارش وبلاگ معین به نقل از اقتصاد نیوز ،به گفته متخصصان بچه ها و عصب شناسان، کودکی زمانی بحرانی برای رشد فکری پسر یا دختر شماست و این مرحله ای است که مغز به سرعت رشد می نماید. اینکه چگونه به کودک خود کمک می کنید تا این مرحله را به خوبی طی کند، بسیار حائز اهمیت خواهد بود . در این قسمت از رازهای تربیت فرزند در نمناک بعضی از پیشنهاد های ارایه شده توسط متخصصان کودک برای کمک به رشد هوش بچه ها آورده شده است .

1. به کودک خود یک آغاز اولیه بدهید :

با توجه به مطالعه ای که انجام شد یکی از بهترین متخصصین بچه ها فعالیت های زیر را برای حمایت از رشد اولیه کودک توصیه می نماید:

به حداکثر رساندن پاسخ عاشقانه و استرس، صحبت کردن، خواندن و حرکات، با استفاده از بازی های عددی و ریتمی، توانمندسازی و تشویق به یادگیری سه بعدی و ایجاد علاقه به یادگیری در بچه ها.

2. برای کودک تان کتاب بخوانید :

با خواندن آغاز کنید حتی اگر کلمات را درک نکند . این امر به او کمک می نماید تا پیشرفت مهارت های زبانی اش را آغاز کند و بچه های که در بچگی مطالعه می نمایند، بیشتر تمایل دارند که تا مادام العمر مطالعه نمایند و در مدرسه خوب عمل می نمایند و در زندگی عظیمسالی هم پیروز می شوند . خواندن کتاب یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که بچه ها را باهوش می نماید.

3. با کودک خود صحبت کنید :

این کار مهارت های زبانی قوی در کودکتان را رشد می دهد . هم چنین زمانی که صحبت می نماید به کودک خود گوش دهید که این کار کوشش او برای برقراری ارتباط را تقویت نموده و امکانی را برای توسعه زبان می دهد . یک مطالعه نشان می دهد بچه های که بیشتر در خانه صحبت می نمایند دارای فعالیت مغزی و نگرش زبانی بیشتری هستند.

سوالات خود را مطرح کنید و به جای این که به داستان سرایی یک طرفه بپردازید ، منتظر پاسخ بمانید و در خصوص نوزادان ، شما می توانید چهره های بچگانه و بی معنی را با هم مبادله کنید.

4. با فرزند خود در تعامل باشید، با او بازی کنید و او را دوست داشته باشید :

دانشمندان مشاهده کردند نوزادانی که در آغوش کشیده نمی شوند، با آن ها بازی نمی گردد و دوست داشته نمی شوند، رشد مغزی کوتاه و کمی داشته اند و آن ها همچنین مشاهده کردند نوزادانی که با دست نگهداری نمی شوند و توجه نمی دیدند، نتوانستند رشد نمایند، افسرده شدند و در نهایت جان خود را از دست دادند و از سوی دیگر بسکمک از مطالعات نشان داده اند که دوست داشتن ، در آغوش دریافت ، تعامل و بازی کردن با کودک تاثیر زیادی بر رشد هوش او دارد.

ارتباط عاشقانه بین شما و کودک و تعامل یک به یک با او، پایه و اساس مهارت های فکری عالی او را فراهم می نماید و والدینی که مراقبت نمایندگان حساسی هستند به سرعت و به طور مناسب به سیگنال های کودک پاسخ می دهند و یک پایگاه امن برای بچه ها فراهم می نمایند تا جهان را کشف نمایند.

5. بهترین اسباب بازی ها برای کودک شما لزوماً نباید گران قیمت باشند :

اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که می توان چند مدل با آن ها بازی کرد - مواردی که به فرزند شما اجازه می دهند تا با کمک تخیلشان، به روش های مختلفی سرگرم نماینده باشند عالی هستند.

6. کودک خود را به مطالعه علاقه مند کنید :

عشق به مطالعه مزایای بسکمک برای فرزندتان به ارمغان می آورد. این یکی از مه م ترین مسائلی است که می توانید برای کودک خود ایجاد کنید تا باهوش گردد. مطالعه اشتیاق کودکتان را برای دریافت دانش بیشتر می نماید و هر چه کودک شما از مطالعه چیزی یاد بگیرد، بیشتر می خواهد تا بداند.

7. بگذارید کودکتان بازی کند :

وقتی کودکتان بازی می نماید، او پایه و اساس مهارت های فکری، اجتماعی، جسمی و عاطفی خود را ایجاد می نماید. وقتی با بچه های دیگر بازی می نماید ، می آموزد که ایده ها ، برداشت ها و احساسات را با سایر تجربه و عقاید بچه ها ترکیب کند.

8. کودک خود را برای ورزش کردن تشویق کنید :

ورزش نه تنها کودک شما را قوی می نماید، بلکه باعث می گردد او باهوش هم باشد.

ورزش، جریان خون را به مغز افزایش می دهد و سلول های مغزی جدیدی می سازد و همچنین ورزش برای وضوح ذهنی عظیمسالان خوب است اما تاثیر طولانی مدت تری بر مغز در حال رشد بچه ها دارد.

9. خلاقیت فرزندتان را پرورش دهید :

خلاقیت یک ویژگی ذهنی ارزشمند در هنر، علوم و هر مورد دیگری است که شامل حل مساله می گردد . بچه ها به طور طبیعی خلاق هستند ، اگرچه بعضی از بچه ها به طور ژنتیکی از بقیه استعداد بیشتری دارند اما می تواند یک رفتار آموخته شده باشد که در کودکی پرورش داده می گردد . بعضی از راه هایی که خلاقیت را پرورش می دهد شامل نزدیک کردن فرزند خود به ادبیات ، موسیقی و هنر و ساخت ابزارهایی مانند کاغذ و رنگ برای او است.

10. موسیقی را بخشی از زندگی فرزندتان کنید :

مطالعات نشان می دهند که گوش دادن به موسیقی می تواند حافظه ، توجه ، انگیزه و یادگیری را افزایش دهد و هم چنین می تواند استرس را کاهش دهد که برای مغز کودک مخرب است . یک مطالعه نشان داده که مغز بچه ها با آموزش موسیقی سریع تر رشد می نماید.

11. بگذارید کودکتان ببیند که شما کارهای هوشمندانه ای انجام می دهید :

بچه ها با مدل سازی رفتار عظیمسالان یاد می گیرند . اگر او ببیند که درگیر خواندن کتاب، نوشتن، نواختن موسیقی یا انجام کارهای خلاقانه هستید، از شما تقلید خواهد نمود و خود نیز سعی بر انجام ین فرایند خواهد داشت.

12. برنامه تلویزیونی کودکتان را محدود کنید :

کودک شما نباید قبل از 2 سالگی به تلویزیون نگاه کند . اجازه دادن به کودک برای زیاد تماشا کردن تلویزیون او را از فعالیت هایی که برای مغز در حال توسعه اش مهم هستند، مانند بازی کردن، اجتماعی شدن و خواندن کتاب، دور می نماید.

13. بچه ها نباید زمان زیادی را با وسایلی چون گوشی های هوشمند و تبلت ها سپری نمایند :

استفاده بیش از حد از این وسایل می تواند منجر به مسائل سلامتی و احساسی گردد . یاد بگیرید چطور تبلت و زمان صفحه گوشی هوشمند خود را مدیریت کنید.

14. به کودک خود بازی های کامپیوتری هوشمند را یاد بدهید :

بهترین بازی های کامپیوتری برای بچه ها، بازی هایی درباره حروف، ریاضی، موسیقی، آواشناسی و بسکمک دیگر است که این موارد را آموزش می دهند. همچنین هماهنگی دست - چشمی او را توسعه می دهد و او را برای فن آوری های فردا آماده می نماید و از همه مهم تر، او این موارد را در حین بازی یاد می گیرد که یادگیری و لذت بردن در یک زمان بهترین راه برای باهوش شدن کودکتان است.

15. به فرزند خود اجازه دهید حوصله اش سر برود :

به گفته جولیا رابینسون، مدیر آموزش انجمن مستقل مدارس ابتدایی، خوب است که کودک حوصله اش سر برود ، یاد دریافت خسته شدن بخشی از آماده سازی برای عظیمسالی است.

16. اجازه دهید کودکتان ریسک کند و شکست بخورد :

بچه های که ریسک نمی نمایند و دچار شکست و درد نمی شوند مانند افتادن از دوچرخه یا باختن در مسابقات ، ممکن است که اعتماد به نفس پایین و فوبیا پیدا نمایند و همچنین خلاقیت و یادگیری را برای خودشان دلسرد نمایند.

17. به کودکتان اجازه دهید که فکر کند و مسائلش را به تنهایی حل نماید :

از اینکه همواره مسائل فرزندتان را حل کنید اجتناب کنید و در عوض به او اشاراتی کنید که چطور خودش مشکلش را حل نماید.

18. کودک خود را ترغیب کنید که نگرش می توانم انجام دهم داشته باشد :

این کار را انجام دهید حتی اگر کاری که فرزندتان کوشش می نماید انجام دهد، برایش سخت می باشد.

اگر توانست کار سختی را انجام دهد ، به او جایزه بدهید.

19. اجازه ندهید که کودکتان صدای شما را در راه منفی بشنود :

به عنوان مثال، اجازه ندهید که فرزندتان بشنود می گویید من ریاضی ام خوب نیست یا مثل من نباش که مطالعه را دوست ندارم. .

20. درست به کودکتان غذا بدهید :

دادن غذای مناسب به کودک برای او مهم است تا او را باهوش کنید . دادن غذای مناسب به کودک باید در زمانی که باردار هستید آغاز گردد. برای یک کودک عظیم تر, رژیم غذایی غنی از پروتیین (تخم مرغ, ماهی, گوشت) توجه, هشکمک و تفکرش را بهبود می بخشد و کربوهیدرات سوختی است که در تفکر استفاده می گردد و به مغز می رسد. بهترینشان آن هایی هستند که از گندم کامل و میوه ها به دست می آیند.

همچنین کربو هیدرات ها و شکر تاثیر بدی بر زمینه توجه, توانایی تمرکز و سطح فعالیت دارند . ویتامین ها و مواد معدنی نیز در این باره مهم هستند.

21. اطمینان حاصل کنید که کودک به اندازه کافی می خوابد :

تعدادی از مطالعات، همبستگی در میزان خواب و نمرات را نشان می دهند که اگر به اندازه کافی ادامه یابد، مسائل خواب می تواند باعث مسائل دائمی گردد.

22. به کودک خود کمک کنید تا استحکتمش را گسترش دهد :

پیش از این هم در نمناک اشاره داشتیم که استحکام تمایل به دستیابی به اهداف بلند مدت با کار سخت، پشتکار و استقامت است . داشتن استحکام تفاوت بین یک فرد ناپیروز و یک فرد پیروز را می سازد و برای پیروزیت مهم تر از استعداد ذاتی و یا هوش ذاتی است و یک راه برای آموزش دادن به کودک تان در رابطه با استحکام ، این است که نا امیدی هایی که تجربه نموده اید را با او در میان بگذارید.

23. کودک خود را به خاطر سخت کار کردن تحسین کنید، تا به جای باهوش بودن :

ستایش فرزندتان برای کوشش، به آن ها کمک می نماید تا خودش را در کنترل پیروزیت اش ببیند . ستایش فرزندتان به دلیل باهوش بودن ممکن است او را از انجام کارهای سخت منصرف کند زیرا عدم پیروزیت ممکن است با تصور باهوش بودن مغایرت داشته باشد.

24. اما کودکتان را بیش از حد ستایش نکنید و گرنه ممکن است او را بعداً در زندگی خود شیفته کند :

بچه ها تمایل دارند خودشان را افراد مهمی در زندگیشان ببینند و درعوض به فرزندتان بازخورد صادقانه و مناسبی بدهید که با تشویق و حمایت می تواند اعتماد به نفس و امنیت داشته باشد.

25. به فرزندتان رشد فکری بدهید :

به گفته یک روان پزشک، بچه ها باید تشویق شوند که به جای داشتن یک مجموعه ذهنی ثابت از هوش، یادگیری را به عنوان فرایند بهتر شدن ببینند . زمانی که فرزند شما شکست می خورد، او باید به جای دیدن خود به عنوان یک بازنده ، آن را یک فرصت برای رشد ببیند.

26 . یک انتظار بالا را برای کودک خود تنظیم کنید :

یک مطالعه نشان داد انتظاراتی که والدین برای فرزندان خود دارند، تأثیر بسیار خوبی در فرزندان داد چرا که برای دستیابی به آنچه والدینشان انتظار دارند کوشش خواهند کرد.

27. از جایزه دادن به عنوان بخشی از ابزار والدین بودن خود بهره ببرید :

متخصصان می گویند که جایزه دادن به کودک تان برای انگیزه دادن به او، مانند جایزه دادن برای دریافت نمرات خوب یا انجام دادن کارها مناسب است. شما می توانید از کودکتان بپرسید که چه چیزی را برای انگیزه ترجیح می دهد.

گاهی اوقات، پول یا چیزهای مادی برای او مهم نیستند و بازی ویدیویی می خواهند. با این حال، جایزه نباید برای کنترل کودک خود و یا وادار کردن او به توقف رفتار غیرقابل قبول به کار رود.

28. به فرزندتان بیشتر وقت دهید تا در کارهای آزاد و بی انتها شرکت کند :

این کار را به جای مجبور کردن او برای برنامه ها و فعالیت های جاری انجام دهید. طبق مطالعه محققان بچه های که زمان ساختاری کمتری دارند، سطح بالاتری از عملکرد اجرایی را نشان می دهند و بالعکس.

به گفته بعضی متخصصین عملکرد اجرایی به بچه ها در همه راهها در طول زندگی روزمره، از انعطاف پذیری بین فعالیتهای مختلف به نسبت گیر افتادن در یک چیز، جلوگیری از فریاد در هنگام عصبانیت، تا تأخیر در رضایتمندی، کمک می نماید.

29. کودکتان را زیر میکروسکوپ مدیریت نکنید - یا او را مدام اصلاح نکنید :

بگذارید او چیزهایی را برای خودش کشف کند تا بتواند تفکر خلاق و آزاد خود را پرورش دهد .

30. از کودک خود استرس نگیرید :

بچه های که در 3 سال اول زندگیشان دچار استرس می شوند محتمل است که نسبت به استرس حساس تر شوند . مغزشان به شدت برنامه ریزی شده است تا به موقعیت های استرس زا واکنش دهند و آن ها بیش از اندازه فعال ، نگران ، تکانشی و اغلب عصبی هستند و همچنین به فرزندتان نشان ندهید که بیش از حد استرس دارید زیرا این مسئله می تواند مسری باشد.

31. کاری کنید فرزندتان کارهایش را خودش انجام دهد :

به او کارهای متناسب با سنش را بدهید . بچه ها 2 ساله می توانند با قرار دادن اسباب بازی هایشان در جعبه هایشان یا چیدنشان روی میز ، مکان را تمیز نمایند . بچه ها عظیم تر می توانند کارهای متناسب با ظرف ها یا لباس شویی را انجام دهند، زباله ها را بیرون ببرند یا خانه را تمیز نمایند . بچه های که در کارهای روزمره شرکت داده می شوند، یاد می گیرند که به خانواده کمک نمایند و مسئولیت پذیر باشند .

32. کودک خود را در آشپزخانه مشغول کنید :

این کار نه تنها به او یاد می دهد چطور آشپزی کند ، همچنین مهارت های ریاضی و حرکتی او را افزایش خواهد داد .

33. پدری باشید که برای فرزندش وقت می گذارد :

مسئله مهم دیگری که در نمناک به ان پرداخته ایم این است که مطالعات بر روی پدر ها نشان داده است بچه های که به پدرانشان نزدیک هستند احتمال کمتری دارند که قانون را بشنمایند، ترک تحصیل نمایند ، از رابطه جنسی خطرناک اجتناب می نمایند ، روابط سالمی را دنبال می نمایند و مسائل روانی کمتری دارند .

یک مطالعه نشان می دهد که همچنین، پدرانی که در خانه کمک می نمایند، دخترانی تربیت می نمایند که طیف وسیع تری از گزینه های شغلی را انتخاب می نمایند .

34. کودک خود را تشویق کنید تا در خصوص احساساتش به خود و سایر افراد صحبت کند :

این امر نه تنها باعث می گردد که او با احساسش در ارتباط باشد که به رشد عاطفی او نیز کمک می نماید، بلکه مهم تر اینکه به او همدلی می آموزید . درک این که دیگران چه احساسی دارند باعث می گردد که او از نظر اجتماعی به خوبی رشد کند و همچنین او در ایجاد روابط با دیگر افراد ماهر گردد و در حقیقت افراد باهوش بدون همدلی، می توانند ترسناک باشند .

35. مهارت های اجتماعی و یادگیری عاطفی را به کودک خود بیاموزید :

بچه های که به آسانی با همسالان خود هم کاری می نمایند ، برای دیگران مفید هستند، احساسات خود را درک می نمایند و مسائل را با دیگران حل و فصل می نمایند و احتمال اینکه در فعالیت های غیر قانونی شرکت نمایند کم تر است . با فرزند خود صحبت کنید و بگویید که اشتراک گذاری چقدر عالی است و چگونه می توانید افکار و احساسات آن ها را کنترل کنید.

روش دیگر برای یادگیری احساسات به کودکتان ، خواندن داستان و اظهار نظر در خصوص احساسات و انگیزه های شخصیت های داستان است .

36 . به فرزندتان اهمیت رضایت عظیم آینده نسبت به خشنودی های کوچک آموزش دهید :

قادر بودن به مقاومت در برابر وسوسه پاداش فوری به منظور کسب یک پاداش عظیم تر یا آینده بهتر عالی است . مطالعات نشان می دهد که توانایی به تاخیر انداختن رضایت یکی از موثرترین ویژگی های شخصی افراد پیروز است . یادگیری برای به تاخیر انداختن خشنودی , کنترل نفس کودک شما را بهبود خواهد بخشید و به او در رسیدن به اهدافش کمک خواهد نمود.

یک راه برای انجام این کار این است که به کودک خود آموزش دهید تا به جای خرج کردن مقدار کمی پول برای چیزهای کوچک (برای مثال , آب نبات ها) صرفه جویی کند تا بتواند یک چیز عظیم تر و مطلوب تر را در آینده بخرد (برای مثال , یک دوچرخه).

به او بگویید که صرف وقت او در سخت درس خواندن امروز او را قادر خواهد ساخت تا از یک شغل پیروز در آینده لذت ببرد .

37. برای فرزندتان داستان تعریف کنید :

درباره چیز های جالبی که در کار یا خارج از خانه تجربه نموده اید، به کودک خود بگویید .

در خصوص تجربیات شگفت انگیز یا جالب کودکی خود به او بگویید . داستان خود را با او در میان بگذارید که این به کودک شما این امکان را می دهد درس های زندگیتان را از شما یاد بگیرد. صحبت کردن با کودک نیز مهارت های ارتباطی اش را توسعه می دهدکه در مدرسه و در محل کار مورد نیازش است.

همچنین درباره نحوه حل مسائل زندگی روزمره و کارتان با فرزندتان صحبت کنید که این باعث می گردد آن ها یاد بگیرند چطور با مسائل شان مقابله نمایند.

38. تا جای که ممکن به فرزندتان ریاضی آموزش دهید :

به گفته بعضی متخصصین ، استادی در مهارت های اولیه ریاضی ، نه تنها پیروزیت ریاضی را پیش بینی می نماید، بلکه رشد آینده را نیز شامل می گردد. شما می توانید ریاضی را به همه چیز تزریق کنید و در واقع یک سرگرمی ریاضی بسازید.

39. علاوه بر این برای خواندن، ریاضیات و علم، زود به کودک خود کدنویسی را معرفی کنید :

یادگیری کدنویسی برای هوش او مزایای بسکمک دارد . او به وسیله کد گذاری، تفکر محاسباتی، منطق و حل مساله سیستماتیک را یاد می گیرد. همچنین باعث می گردد که او درک کند چه چیزی پشت فن آوری واقع شده است که او را احاطه نموده است و او را برای آینده ای آماده می نماید که در آن استفاده از کامپیوتر نیازمند کمی دانش برنامه نویسی است.

40. او را برای تصور آینده ای شاد کمک کنید:

و در آخر به فرزندتان کمک کنید آینده ای شاد و زیبا را تصور کند و به او بگویید که برای رسیدن به آن باید چه کارهایی را انجام دهد.

منبع: جام جم آنلاین

به "راه باهوش شدن کودک شما فقط از اینجاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه باهوش شدن کودک شما فقط از اینجاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید