معرفی 7 تا از سوغاتی های استان گیلان

به گزارش وبلاگ معین، بدون شک یکی از بخش های مجذوب کننده سفر به شهرهای مختلف، خرید سوغاتی است. زمانی که شما قصد خرید سوغاتی از یک شهر را دارید، می توانید بیشتر با فرهنگ، آداب و رسوم، سنت و… هر شهر آشنا شده و در این حوزه ها اطلاعات جالبی را به دست بیاورید.

معرفی 7 تا از سوغاتی های استان گیلان

استان گیلان یکی از استان های محبوب از نظر گردشگری در کشور ما است و هر سال گردشگر های بسیار زیادی از سراسر ایران و جهان استان گیلان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می نمایند.

در این مطلب قصد داریم تا شما را با سوغاتی های استان گیلان آشنا نموده تا زمانی که قصد سفر به این استان زیبا را دارید، بدانید که برای خرید سوغاتی بهتر است تا به سراغ چه گزینه هایی بروید. پس با ما همراه باشید تا شما را با برترین سوغاتی استان گیلان آشنا کنیم.

خرید آنلاین مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما رشت و بلیط قطار رشت از سامانه وبلاگ معین

سوغاتی های گیلان | رشته خشکار

رشته خشکار یکی از سوغاتی های مجذوب کننده استان گیلان است که در واقع شیرینی سنتی گیلانی بوده و عموماً آن را به عنوان افطار در ماه مبارک رمضان تهیه می نمایند. مواد اصلی تشکیل دهنده این شیرینی خوشمزه شامل شیر، دارچین، هل، شکر، مغز گردو و… است.

پخت این شیرینی چندین مرحله دارد و زنان گیلانی با دقت بسیار زیادی اقدام به پخت این شیرینی خوشمزه می نمایند. ویژگی بسیار مهم رشته خشکار چرب و شیرین بودن آن و همین موضوع سبب شده تا گیلانی ها آن را در کنار چای میل نمایند.

اگر علاقه مند هستید تا یکی از شیرینی های خوشمزه استان گیلان را به عنوان سوغاتی بخرید، می توانید به سراغ رشته خشکار بروید.

سوغاتی های گیلان | حصیر بافی گیلان

یکی از صنایع دستی معروف و اصیل استان گیلان که در بیشتر منطقه ها این استان می توان آن را مشاهده کرد، حصیر بافی است.

زنان گیلانی برای به وجود آوردن حصیر از الیافی به نام کلوش یا همان ساقه برنج استفاده می نمایند که یکی از گیاهان خودرو بوده و در کنار مرداب ها و منطقه ها مردابی می توان آن ها را مشاهده کرد.

به صورت کلی زنان روستایی در استان گیلان در بیشتر روزهای سال مشغول حصیر بافی هستند و مردان گیلانی نیز در روزهایی که کارهای کشاورزی سبک تر است به یاری زن ها آمده و به حصیر بافی مشغول می شوند.

اگر شما علاقه مند هستید تا در استان گیلان سوغاتی بخرید، می توانید به سراغ محصولات حصیری آمده و از زیر انداز گرفته تا ظروف و کلاه های از این جنس را مشاهده نموده و بخرید.

حلوای به

حلوای به یکی از انواع حلواهای محلی استان گیلان بوده که در بین گردشگران محبوبیت بسیار زیادی دارد. زنان گیلانی این حلوای خوشمزه را در دیگ های مسی می پزند.

برای درست کردن حلوای به ابتدا مقداری به را پوست گرفته و آن را خرد می نمایند و سپس به همراه آب و مقداری شکر آن را می پزند.

سپس به های پخته شده را کوبیده و به همراه شکر و روغن حیوانی آن را تف می دهند. پس از تف دادن مواد دیگری مثل خلال بادام و هل کوبیده شده را با این ماده مخلوط نموده و پس آن را به شیفته توده منسجم در می آورند. در نهایت نیز آن ها را پهن نموده و با پوست پسته این حلوا را تزیین می نمایند تا به شکل بسیار زیبا و فوق العاده ای در بیاید.

سوغاتی های گیلان | نمد

یکی از سوغاتی های مجذوب کننده استان گیلان نمد است که در واقع زیر انداز مناسبی در بخش ها و منطقه ها بارانی به شمار میرود. نمد را می توان یک زیر انداز سنتی نامید که با استفاده از پشم به وجود آمده و از آن استفاده می گردد.

در منطقه ها روستایی اطراف دریای خزر به خصوص در روستاهای استان گیلان شاهد تهیه نمد از پشم گوسفند هستیم. این فرآیند سابقه بسیار زیادی داشته و بسیار پیچیده است.

علاوه بر زیر انداز، از نمد برای فراوری محصولات دیگری همانند کلاه و لباس نیز استفاده می گردد. نمد امروزه به عنوان یک وسیله تزئینی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

زیتون

اگر دوست دارید تا یکی از برترین زیتون های ایران را به عنوان سوغات بخرید، به شما پیشنهاد می دهیم تا به سراغ جنوبی ترین شهرستان در استان گیلان رفته و از رودبار زیتون خود را بخرید.

این شهرستان به داشتن باغ های زیتون معروفیت داشته و کشت زیتون در این منطقه یک کار با سابقه و بسیار قدیمی است. مزه زیتون رودبار با تمامی زیتون های منطقه ها دیگر ایران تفاوت دارد و همین مسئله باعث شده تا گردشگران برای خرید زیتون به سراغ این شهرستان رفته و زیتون رودبار را به عنوان سوغاتی خریداری نمایند.

سوغاتی های گیلان | بادام زمینی

متاسفانه بسیاری از افراد نمی دانند که بادام زمینی فراوری شده در کشور در کدام منطقه ها به وجود می آید. شهرستان آستانه اشرفیه در استان گیلان به عنوان یکی از بزرگترین فراورینمایندگان بادام زمینی در کشور شناخته می گردد و در واقع 80 درصد از بادام زمینی ایران در این منطقه فراوری می گردد.

اگر از اوایل اردیبهشت تا نیمه خرداد سری به آستانه اشرفیه در استان گیلان بزنید، می توانید فرآیند کاشت بادام زمینی در این منطقه را مشاهده کنید.

کشاورزان بعد از این که در این دو ماه بادام زمینی خود را کاشتند تا اواسط شهریور و اواخر مهر به زمین های خود رسیده و سپس در این حد فاصل اقدام به برداشت محصول می نمایند.

بادام زمینی که در شهرستان آستانه اشرفیه فراوری می گردد، یکی از مرغوب ترین انواع بادام زمینی در کشور به شمار میرود. به همین علت می توان آن را یکی از سوغاتی های مجذوب کننده استان گیلان نامید.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مهم ترین ویژگی بادام زمینی های آستانه اشرفیه دانه های بزرگ و طعم بسیار خوب آن است.

رشتی دوزی

یکی از مهارت های زنان استان گیلان رشتی دوزی است که در واقع روشی برای تزیین کردن پارچه های ابریشمی به شمار میرود.

این هنر سالیان سال است که در منطقه طبرستان و گیلان رواج داشته و با توجه به اسناد تاریخی منتشر شده پس از رونق پیدا کردن بافت پارچه های ابریشمی در این نواحی، شاهد به وجود آمدن این هنر در گیلان بوده ایم.

در زمان قدیم بیشترین ابریشم ایران در استان گیلان فراوری می شد و همین موضوع باعث شده بود تا رشتی دوزی محبوبیت فوق العاده ای پیدا کند.

این هنر اصیل گیلانی مورد توجه مردم جهان بوده و این موضوع باعث شده تا گردشگران خارجی جذب این دسته از محصولات هنری شوند. شما می توانید این هنر را در لیست آثار ملی به عنوان میراث فرهنگی نیز مشاهده کنید.

در گذشته به منظور تزیین لباس و لوازم پارچه از این هنر استفاده می شد و همین طور برای تزیین روکش مزار بزرگان نیز از پارچه های رشتی دوزی شده استفاده می کردند. اگر به گیلان سفر کردید، حتما محصولات مختلف رشتی دوزی شده نظیر پرده، سجاده، لباس، کلاه، رو تختی، پاپوش و… را مشاهده نموده و آن ها را به عنوان سوغاتی بخرید.

منبع: الی گشت

به "معرفی 7 تا از سوغاتی های استان گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 7 تا از سوغاتی های استان گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید