غذای مقوی و محبوب کاشانی ها

به گزارش وبلاگ معین، در این مقاله به سراغ شهرستان کاشان و یکی از غذاهای اصیل این خطه دوست داشتنی کشورمان می رویم؛ غذایی که ارزش تغذیه ای بسیاری دارد و آشنایی با آن می تواند محافظ سلامت شما و اعضای خانواده تان باشد. راستی، هیچ می دانستید که کاشانی ها موقع غذا خوردن چه عادت هایی دارند؟ می دانید میوه مورد علاقه شان چیست؟

غذای مقوی و محبوب کاشانی ها

غذای مقوی و محبوب کاشانی ها

نویسنده: سارا حسنلو

طرز تهیه و تحلیل تغذیه ای کوفته ریزه

در این مقاله به سراغ شهرستان کاشان و یکی از غذاهای اصیل این خطه دوست داشتنی کشورمان می رویم؛ غذایی که ارزش تغذیه ای بسیاری دارد و آشنایی با آن می تواند محافظ سلامت شما و اعضای خانواده تان باشد. راستی، هیچ می دانستید که کاشانی ها موقع غذا خوردن چه عادت هایی دارند؟ می دانید میوه مورد علاقه شان چیست؟

عادت غذایی کاشانی ها

بیشتر کاشانی ها به گوشت و انواع آبگوشت علاقه دارند و یکی از اولین چیزهایی که در عادات غذایی آنها به چشم می خورد، این است که آبگوشت ها را مانند خورشی غلیظ سرو می نمایند و با شویدپلو می خورند. بعضی از آنها حتی خوردن کله پاچه را هم به همین روش ترجیح می دهند. میوه شماره یک کاشانی ها هندوانه است و یکی از عادات دیگر آنها خوردن میان وعده ای به نام خیارسرکه است؛ به این ترتیب که حجم زیادی از خیار را پوست می نمایند و بعد از خرد کردن، در کاسه ای پر از سرکه خانگی می ریزند و دور هم آن را می خورند. عادت غذایی دیگرشان، مصرف کاهو با سرکه شیره است؛ به این ترتیب که به جای سکنجبین، شیره را با سرکه و آب (البته با نسبت های مشخصی) مخلوط می نمایند و سپس کاهوها را در آن می زنند و میل می نمایند.

مـواد لازم (برای4 نفر)

گوشت چرخ نموده

400

گرم

660

کیلوکالری

پیاز عظیم

1

عدد

20

کیلوکالری

سیب زمینی

2

عدد

160

کیلوکالری

آب گوجه فرنگی

4

لیوان

100

کیلوکالری

نعناع تازه خرد شده

2

لیوان

50

کیلوکالری

روغن کانولا

3

قاشق غذاخوری

270

کیلوکالری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه

به مقدار دلخواه

0

کیلوکالری

طرز تهیه

ابتدا پیاز را رنده و سپس آن را با گوشت مخلوط کنید. آنگاه ادویه های یادشده و نعناع تازه را اضافه کنید و به شکل گلوله هایی به مقدار یک گوجه سبز درآورید. بعد، در کمی روغن، آنها را تفت بدهید تا خوب بپزند. سپس سیب زمینی های نگینی شده را اضافه کنید و آب گوجه فرنگی در آن بریزید و بگذارید محتویات غذا روی حرارت ملایم گرم شوند و آب نسبتا غلیظی به دست آید.

نکته خانه داری

می توانید کوفته ریزه هایتان را در کمی کره سرخ کنید تا غذایتان عطر بهتری پیدا کند. ضمناً سیب زمینی هایتان را هم می توانید با قاشقی مخصوص به شکل گلوله هایی در آورید تا ظاهر غذایتان زیباتر گردد.

کاشانی ها در فصل گوجه سبز معمولا به جای آب گوجه فرنگی به این غذا گوجه سبز می زنند و این غذا را ترش مزه میل می نمایند.

این غذا چند کالری دارد؟

این غذا در مجموع دارای 1300 کیلوکالری انرژی است و در صورتی که آن را به 4 قسمت تقسیم کنید به هر نفر 325 کیلوکالری خواهد رسید.

خواص گوشت چرخ نموده

فرمی از گوشت قرمز که چربی بیشتری دارد، گوشت چرخ نموده است که البته می توان با گرفتن چربی های مرئی گوشت و استفاده بیشتر از گوشت گوساله، مقدار چربی را پایین آورد. با وجود همه اینها، 30 گرم از این نوع گوشت دارای 55 کیلوکالری انرژی است و یک واحد گوشت به شمار میرود. این ماده غذایی منبع پروتئین، آهن و ویتامین B12 است بنابراین باید در برنامه غذایی هفتگی باشد. جالب است بدانید که مطالعات نشان داده اند بیشترین مقدار ویتامین B12 در گوشت گوساله وجود دارد بنابراین توصیه می گردد که آن را بیشتر مورد استفاده قرار دهید به خصوص اگر سالمند، باردار یا شیرده هستید، بیماری کبد دارید یا سیگار می کشید زیرا در این صورت احتیاج به این ماده مغذی در شما افزایش یافته است. از قلم نیاندازید که این ویتامین در متابولیسم چربی ها دخالت دارد، به سنتز میلین یا غلاف محافظ اعصاب یاری می نماید و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

خواص گوجه فرنگی

گوجه فرنگی به علت ویتامین C و بتاکاروتن فراوان و البته پتاسیم ارزش تغذیه ای فراوانی دارد. به طوری که عادت به خوردن آن نه تنها از بروز بسیاری از سرطان ها جلوگیری می نماید بلکه فرآیند پیری را به تاخیر انداخته و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را به شدت کم می نماید. به این علت عادت به خوردن آن به تمامی گروه های سنی به خصوص آقایان میانسال توصیه می گردد زیرا این دسته از افراد در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند و با خوردن گوجه فرنگی احتمال ابتلا به این بیماری در آنها پایین می آید. در این بین هستند افرادی که گوجه فرنگی دوست ندارند اما ریختن این سبزی در غذا برای آنها آزاردهنده نیست بنابراین می توان گوجه ها را پس از پوست گیری، رنده نموده و به جای رب و آب در غذا استفاده کرد به این ترتیب هم ارزش تغذیه ای غذا بالا می رود و هم احتیاج روزانه شما تامین خواهد شد.

خواص نعناع

حتما می دانید که نعناع یکی از سبزیجات پرمصرفی است که همواره پای ثابت سبزی خوردن است؛ یک گیاه بوته ای چندساله که انواع مختلفی دارد. از خواص طبیعی آن می گردد به این موارد اشاره نمود: ضد تهوع، ضد استفراغ، ضد ویروس تبخال، ضد خارش، ضد تب، بازنماینده برونش و برطرف نماینده احتقان، صفرا آور و خارج نماینده سموم بدن. یکی دیگر از خواص نعناع، مسکن بودن آن است. ضمن اینکه هیچ گونه عارضه جانبی یا حساسیتی بعد از مصرف این سبزی تا به حال گزارش نشده است. بنابراین، می توان علاوه بر فیبر که در تمامی سبزی ها یافت می گردد با خوردن آن از فواید یاد شده هم بهره برد. فقط یادتان باشد که هر لیوان نعناع خرد شده یک واحد سبزی به حساب آمده و دارای 25 کیلوکالری انرژی است.

همراه این غذا

کاشانی ها این غذا را با ترشی و سبزی خوردن فراوان و نان تردی که به نام نان گندم یا جوی کاشانی معروفیت دارد و نسبتا عظیم و خشک است، میل می نمایند. در صورت دسترسی به این نان، آن را از دست ندهید؛ چرا که طعم غذایتان لذت بخش تر و متفاوت تر خواهد شد.

اگر فشارخون دارید

نمک را به هیچ اسم به این غذا اضافه نکنید و مقدار نعناع را به اسم یک طعم دهنده بالا ببرید. گوجه فرنگی مصرفی تان را هم بیشتر کنید و به جای گوشت قرمز چرخ نموده، از گوشت مرغ چرخ نموده استفاده کنید.

اگر فرزندتان بدغذاست

کوفته قلقلی از غذاهای مورد علاقه بچه هاست و شما می توانید گوشت را به این شکل به بچه های بدغذا بخورانید. افزودن سیب زمینی می تواند کمبود کالری این گروه سنی را تامین کند و خوردن این غذا با کمی نان (تهیه شده با آرد کامل) وعده غذایی کاملی برایتان خواهد ساخت.

اگر اضافه وزن دارید

مقدار چربی مصرفی تان را کمتر و مقدار سیب زمینی تان را محدود کنید و حتی در صورت داشتن گوجه سبز، می توانید این میوه را هم در غذا بریزید. ضمناً، مصرف نانتان را هم به حداقل برسانید و در کنارش از سبزی های پرفیبری مانند هویج، قارچ و کلم بروکلی استفاده کنید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "غذای مقوی و محبوب کاشانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذای مقوی و محبوب کاشانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید